Przejdź do głównej zawartości

Życie z klocków zbudowane - w telegraficznym skrócie

Moja przygoda z klockami LEGO rozpoczęła się w 1996 roku, kiedy miałem 3 lata. Otrzymałem wtedy swój pierwszy zestaw LEGO z serii System. Była to wywrotka nr 6535.
A później kolejne zestawy, gdzie zawsze budowałem modele za pomocą instrukcji. Przyszedł jednak czas na własną inwencję. Z kilku zestawów powstawały zazwyczaj samochody, autobusy, domki, miasta. Pamperki (ludziki LEGO) otrzymywały imiona, funkcje i zadania. Rozmawiały ze sobą Do zabawy wykorzystywałem także modele samochodów w skali 1:24. LEGO pochłaniało mnie na wiele godzin, czasem pomagał mi mój tata. Przez kilkanaście lat uzbierało się kilkadziesiąt kilogramów klocków LEGO. Wśród nich najwięcej mam klocków i figurek z serii LEGO System, Town, City. Nie brakuje również części z Bionicle czy Technic’ów.

Pod koniec 2012 roku, mając 19 lat, pomyślałem by zamieniać rzeczywistość w klocki LEGO. Rozpocząłem od projektowania autobusów. Na początku powstał model autobusu Solaris Urbino 12, później Ikarus 260.04, Autosan H9-21... ale także budynki związane z Poznaniem jak np. Okrąglak i blok mieszkalny. W 2013 roku pewna firma z Warszawy zainteresowała się moimi projektami i zgłosiła się do mnie abym wykonał dla nich modele... urządzeń medycznych. Z klocków LEGO zbudowałem USG jezdne i mammograf. Poza budowaniem, interesowałem się też dziennikarstwem. Stworzyłem swój własny portal informacyjny OrłaBiałego24.

W 2014 roku, na zamówienie Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu i Urzędu Miasta Poznań, wykonałem 36 modeli czytników kart PEKA. Pomarańczowe kasowniki zrobiłem z ponad 5 tysięcy klocków. Modele wykorzystane zostały do promocji systemu „Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna”. W tym roku przyszedł także czas na mój pierwszy tramwaj, czyli stopiątkę. W wagonie zamontowałem ruchome wózki szynowe oraz ruchomy odbierak prądu tzw. pantograf. W modelu znalazły się również czerwone siedzenia i kasowniki, a poza tym także w pełni wyposażona kabina motorniczego. Obecny model składu Konstal 105Na+105NaD prezentowanego na wystawie “Poznań w miniaturze z klocków LEGO” różni się znacząco od tego, który zbudowałem parę lat temu. Wszystkie swoje modele, które wykonywałem do roku 2015 zgłaszałem do konkursu LEGO Cuusoo (obecnie LEGO Ideas).


W latach 2015-2016 wzbogacałem swoją kolekcje o nowe zestawy z serii LEGO Technic i zostałem motorniczym poznańskiego MPK.

Z okazji 45-lecia Kolejki Parkowej Maltanka, z ponad 3 tysięcy klocków zbudowałem 10 zestawów składających się z niebieskiej lokomotywy WLs40 i wagonika. Jeden z takich zestawów zaprezentowałem podczas festynu urodzinowego nad jeziorem Malta w lipcu 2017 roku, a dwa kolejne trafiły do wiceprezydenta Poznania Macieja Wudarskiego i Prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Wojciecha Tulibackiego. Modele wykonane zostały na zamówienie Galerii Malta, która jest opiekunem Maltanki. We wrześniu tego roku zrealizowałem największy projekt komercyjny. Z blisko 15 tysięcy klocków zrobiłem 45 modeli magazynów dla jednego z największych producentów sprzętu AGD, czyli firmy Amica. Modele zostały zaprezentowane podczas otwarcia największego w Polsce magazynu wysokiego składowania we Wronkach. W tym samym roku zbudowałem kolejny model tramwaju Duewag GT8, czyli popularnego Helmuta. Premiera pojazdu w skali 1:35, zbudowanego z tysiąca klocków, odbyła się podczas festynu z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

We wrześniu 2018 roku, w Bramie Poznania otwarta została niezwykła wystawa pt. „Z klocków. Jak poukładać miasto”. Miałem przyjemność przygotować makiety 5-ciu miejsc z obszaru Pomnika Historii: Kościół Najświętszej Marii Panny na Ostrowie Tumskim, Pałac Mielżyński, Bibliotekę Raczyńskich, Alfę wraz z ul. Św. Marcin oraz Cytadelę. W trakcie trwania wystawy zorganizowane zostały warsztaty, mające na celu poznanie dziedzictwa miasta Poznania. Wystawa trwała do 2 grudnia 2018 r.
Na początku kolejnego roku zrealizowałem nowy projekt dotyczący tramwaju Typ I i Carl Weyer. Powstał model pierwszego tramwaju elektrycznego z 1898 roku oraz wagon doczepny z 1905 roku.

W mojej głowie zrodził się pomysł stworzenia nowej atrakcji turystycznej – wystawy prezentującej moje rodzinne miasto. I to nie zwykłej wystawy, a stworzonej całkowicie z klocków LEGO. Z pomysłu przeszedłem do realizacji. Najpierw zorganizowałem zbiórkę na stronie Wspieram.to. Dzięki wsparciu użytkowników i firmy Modertrans Poznań powstały dwa nowe tramwaje – Moderus Gamma LF02AC oraz Konstal 105Na+105NaD. Moją inicjatywę zgłosiłem do Urzędu Miasta Poznania, która objęła swoim patronatem wystawę, otrzymałem również dofinansowanie. Pan Prezydent Miasta Poznania, Jacek Jaśkowiak wyróżnił moją wystawę obejmując ją patronatem honorowym. Organizacją wystawy zainteresowała się firma Mobil-AD, dzięki której w autobusach i tramwajach wyświetlane były reklamy dotyczące wystawy. W promocji pomagali również Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna oraz MPK Poznań. Nie brakuje także patronatu medialnego: codziennypoznan.pl, Radio Afera, Freshmag, TenPoznan, Meloradio.
Wystawa „Poznań w miniaturze z klocków LEGO” otwarta została 1 września 2019 roku, w jednym z jeżycki sklepów z zabawkami. Zaprezentowałem na niej 26 makiet najpopularniejszych poznańskich obiektów m.in. Ratusz, Stadion, wieżowiec Bałtyk i Zamek Cesarski. Liczba makiet związana jest z moimi 26. urodzinami, które obchodziłem właśnie w dniu otwarcia. Dodatkowo wśród eksponatów można było znaleźć tramwaje, budowane przeze mnie od 2017 roku. Wystawa powstała w 3 miesiące, a makiety z kilkudziesięciu tysięcy klocków. Do końca grudnia obejrzało ją kilkanaście tysięcy osób.

Na początku tego roku, udało mi się znaleźć nowe miejsce do prezentacji moich dzieł. 26 makiet plus dwie nowe stanęły w... galerii handlowej Posnania. Wystawę można było oglądać przez 1 miesiąc, zobaczyło ją dodatkowe kilkadziesiąt tysięcy osób.

Obecnie przygotowuję kolejne nowe projekty, realizuję model tramwaju konnego z okazji 140-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz szukam nowej lokalizacji na moją wystawę. O wszystkich aktualnych moich inicjatywach dowiecie się z tej strony. Zapraszam również na moją stronę na Facebooku, gdzie znajdziecie sporo zdjęć: https://www.facebook.com/mateusz.buduje/

Komentarze

  1. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem. Podziwiamy pasję i częściowo też się z nią utożsamiamy, gdyż klocki LEGO układamy :)
    Powodzenia w kolejnych projektach.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

UWAGA! Ważny komunikat

29 czerwca zostałem poinformowany przez LEGO Ideas, że zgodnie z ich regulaminem nie mogę prowadzić sprzedaży instrukcji budowy projektu, który bierze udział w głosowaniu i do 2 lipca muszę usunąć moją zbiórkę na stronie Zrzutka.pl. A jeżeli tego nie zrobię to 2 lipca 2020 roku zostanie usunięty mój projekt ze strony LEGO Ideas. Niestety, nic nie dały tłumaczenia, że nie prowadzę sprzedaży instrukcji, a Zrzutka.pl to nie portal sprzedażowy, a PORTAL WS PARCIA SPOŁECZNOŚCIOWEGO! Każdy kto wesprze mój projekt otrzymuje nagrodę w postaci instrukcji. Trudno jest mi usunąć moją zbiórkę, bo cieszyła się ona rosnącym zainteresowaniem, również przez obcokrajowców. Wasze wsparcie pomaga mi w tworzeniu nowych projektów. Dziękuję Wam. Postanowiłem śledzić głosowanie na LEGO Ideas i już wkrótce podejmę decyzję czy usunę projekt - jeśli nie będzie nowych głosujących i utworzę nową zbiórkę. Nie mam zamiaru również poszukiwać osoby, która zgłosiła mnie na portalu LEGO Ideas - podała li

Zjazd do zajezdni

 

Bimby